سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

خون میرزایی معاون رییس سازمان شیلات ایران تاکیدکرد:یکی ازبرنامه‌های مهم ما ساماندهی صید و صیادی مسئوولانه با نگاه حفظ محیط زیست وذخایر با ارزش آبزیان است

تاریخ: 00:24:23 1400/09/02 بازدید: 810
خون میرزایی معاون رییس سازمان شیلات ایران تاکیدکرد:یکی ازبرنامه‌های مهم ما ساماندهی صید و صیادی مسئوولانه با نگاه حفظ محیط زیست وذخایر با ارزش آبزیان است

نبی الله خون میرزایی رییس سازمان شیلات ایران گفت: تقویت مشاغل خُرد با رویکرد حفاظت از محیط زیست و تشکیل زنجیره ارزش در بخش صید و صیادی و آبزی پروری با هدف اقتصادی کردن این فعالیت‌ها در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

 

به گزارش روابط عمومی شیلات مازندران روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه، «نبی الله خون میرزایی» در حاشیه وبینار گرامیداشت روز جهانی شیلات که با حضور کارشناسان، دانشگاهیان،بخش تحقیقات شیلاتی و بهره برداران و همچنین کارشناسان شیلات مازندران با شعار توسعه آبزی پروری و حمایت از صید خرد برگزار شد، افزود: امسال از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سال جهانی شیلات با عنوان «حمایت از مشاغل خرد شیلاتی و با تمرکز بر فعالیت‌های آبزی پروری معیشتی و صیادی خرد» نامگذاری شده و ما برای تقویت این مشاغل، رفع موانع تولید و پایداری آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

خون میرزایی خاطرنشان ساخت: سازمان ملل متحد در زمینه کشاورزی، برنامه توسعه روستایی خود را بر سه رکن تامین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق روستایی برای ریشه کن کردن فقر در این مناطق و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست استوار کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشاغل خرد شیلاتی در حوزه صید و صیادی شامل فعالیت در رده‌های قایق و لنج می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر از ناوگان ۱۱ هزار و ۵۳۹ فروندی صیادی، بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ فروند در رده قایق و لنج فعالیت می‌کنند.

اودرادامه افزود: حدود هشت هزار فروند قایق و  سه هزار و ۴۸۰ فروند لنج صیادی در آب‌های کشور فعالیت می‌کنند که از ۷۱۵ هزار تن صید کشور حدود ۶۸۱ هزار تن معادل حدود ۹۵ در کل صید را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون وزیرجهادکشاورزی اظهارداشت: در کشور بیش از ۱۳۶ هزار نفر معادل حدود ۹۷.۸ درصد از کل شاغلان در حوزه صیادی در رده‌های قایق و لنج مشغول به کارند.

اوتصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما ساماندهی صیادی و صید و صیادی مسوولانه با نگاه حفظ محیط زیست و حفظ ذخایر آبی است.

 وی بااشاره به  اینکه فعالیت قایق‌های بی هویت که بدون مجوز صید فعالیت می‌کنند، مهمترین دغدغه ما و جامعه صیادی در نوار ساحلی به ویژه در آب‌های جنوبی کشور هستند، افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار قایق بدون مجوز مشغول صید هستند که باید ساماندهی شوند.

رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، ذخایر آبزیان به علت بهره برداری بیش از حد در معرض آسیب هستند و رویکرد سازمان شیلات در مشاغل خُرد، بهره برداری مناسب و پاسداری و حفاظت از ذخایر آبی است.

خون میرزایی بازسازی ذخایر، ارتقای سطح مهارت صیادان، آموزش و ترویج روش‌های نوین صیادی، ارایه تسهیلات و ارتقای سطح مسولیت پذیری و صید مسولانه را از جمله رویکردهااین سازمان برشمرد.

وی درباره آبزی پروری خُرد نیز گفت: از ۵۵۳ هزار تن تولید در بخش آبزی پروری، بیش از ۶۰ هزار تن معادل حدود ۱۱ درصد مربوط به آبزی پروری خرد است.

معاون وزیرجهادکشاورزی خاطرنشان ساخت: آبزی پروری خرد باید با احداث و ترویج مزارع الگویی در مناطق مختلف کشور و انتقال دانش و فناوری توسعه پیدا کند و لازم است این مزارع برای دریافت تسهیلات بانکی و سایر حمایت ها، شناسنامه دار شوند.

خون میرزایی گفت: سال گذشته در حوزه تولید در بخش آبزی پروری حدود ۹۲.۵ درصد هدف برنامه ششم توسعه محقق شد، اما امسال آبزی پروری تحت تاثیر خشکسالی و کرونا خواهد بود.

وی افزود:مجموع تولیدات شیلاتی کشور در سال ۱۳۹۹ از محل صید در آب‌های جنوب و شمال کشور و همچنین از محل آبزی پروری به بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن رسید.

Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار