سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

دکتررستمی،مدیرکل شیلات مازندران مطرح کرد:"تنهایی ایران درتکثیرماهیان خاویاری دریای خزر

تاریخ: 23:03:09 1395/07/10 بازدید: 638
دکتررستمی،مدیرکل شیلات مازندران مطرح کرد:"تنهایی ایران درتکثیرماهیان خاویاری دریای خزر












"تنهایی ایران در تکثیر  ماهیان خاویاری دریای خزر "
به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان مازندران،دکتررستمی مدیر کل شیلات مازندران اظهارداشت: ایران به تنهایی در بین چهار کشور دیگر حاشیه بزرگترین دریاچه جهان با هدف  حفظ ژنتیکی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر ،دو امر  بازسازی و حفاظت ازاین ذخایر را در سه سال اخیر" باجدیت پی گرفته. ".....
حسینعلی رستمی روز شنبه در حاشیه گردهمایی 54شرکت تعاونی صیادی پره استان مازندران در مرکز تکثیر و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری افزود: علت اصلی کاهش شدید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری دریای خزر ،بی توجهی به حفاظت از تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری دردریاو رودخانه ها می باشد. 
رستمی تصریح کرد: از آنجاییکه کشورهای حاشیه دریای خزر نسبت به حفاظت از  ماهیان خاویاری دربرابر صید غیرقانونی که برای تولید خاویار  15تا 16 سال زمان نیاز دارد بی توجهی می کنند، این ماهیان به صورت بی رویه صید شدند. ذخایراینگونه ماهیان بشدت آسیب دید.
این مقام مسئول با اظهار اینکه بر اساس دستورالعمل شیلات ایران ، گارد حفاظتی از دریا .سواحل و زیستگاه‌های حساس دردهانه های رودخانه های منتهی به دریای خزر در استان های شمالی شکل گرفته است،اظهار داشت: هر چند بسیاری از رودخانه ها دارای مشکل زیستی ونیاز به پایش دارند تا کارکرد درست شیلاتی داشته باشند، امدا با حضور نیروهای شیلات ، یگان های حفاظت آبزیان و نیروی انتظامی و محیط زیست ، میتوان امیدواربود ماهیانی که برای تخم ریزی به  رودخانه ها مهاجرت می کنند، تاحدودی موفق باین امرشوند . 
مدیر کل شیلات مازندران گفت: در راستای تکثیر طبیعی و حفظ ذخایر ژنتیکی دریای خزر ،220 نفر نیرو شیلاتی استان درسه شیفت کاری از دهانه های رودخانه های منتهی به دریای خزر استان محافظت می کنند. 
وی افزود:مازندران حدود 60رودخانه با شاخه های اصلی و فرعی دارد که 22 رودخانه به عنوان رودخانه مهم شیلاتی محسوب می شوند. 
مدیر کل شیلات مازندران درادامه تصریح کرد: به نظر می رسددرصورتی توفیق بازگشت به صید ماهیان خاویاری راصددرصدشاهد خواهیم بود که تمام کشورهای حاشیه دریای خزر  در جهت حفظ ذخایر ژنتیکی این دریا گام بردارند. 
دکتررستمی با بیان اینکه تجارت خاویارو گوشت ماهیان خاویاری دریای خزر از بین رفته است ، گفت: حفاظت از ذخایر ژنتیکی دریای خزر هزینه سنگینی دارد که دولت های کشورهای ساحلی این دریاچه باید بپردازند. 
رستمی تولید ، تکثیر و رها سازی حدود 65میلیون بچه ماهی سفید و کپور به شکل مصنوعی را از اقدامات عملیاتی امسال شیلات مازندران با هدف باز سازی ذخایر این دوگونه با ارزش دریای خزر اعلام کرد و اظهار داشت: صید مسئولانه چهار هزار و 200صیاد در قالب 54شرکت تعاونی نیز قابل تقدیر است. 
مدیرکل شیلات مازندران توجه و رعایت اندازه چشمه تورهای ماهیگیری ، رعایت زمان ورود و خروج صیادان به دریای خزرو دام گذاری نکردن در دهانه های رودخانه ها را از ویژگی های صیادان تحت پوشش و نظارت شیلات ایران در دریای خزر اعلام کرد و گفت: توقع داریم تا صیادان دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر به این مقررات توجه کنند. 
** پرورش ماهیان استخوانی در سواحل دریای خزر 
رستمی گفت: با توجه رویکرد حفظ و باز سازی ذخایر دریای خزر و از طرفی مشکلات زیست محیطی رودخانه ها ، صید بی رویه و قاچاق ،جامعه صیادی دریای خزر برای ادامه فعالیت باید به سمت پرورش ماهیان استخوانی در کنار ساحل بروند. 
گفتنی است، در سال 2010 براساس توافق صورت گرفته بین روئسای جمهوری کشورهای خزر مقرر شد به منظور بازسازی و حفظ ذخایر، صیدتجاری ماهیان خاویاری به مدت پنج سال در دریای خزر متوقف شود که ایران نیز تاکنون به تعهدات خود در این زمینه پایبند بوده است.
پیوست: دانلود
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار