سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: جمعه 28 اردیبهشت 1403

دريا بايد به مزرعه ي آبزي پروري تبديل شود

تاریخ: 12:45:19 1402/08/24 بازدید: 148
دريا بايد به مزرعه ي آبزي پروري تبديل شود

در راستاي تامين امنيت غذايي لازم است از ظرفيت درياها استفاده شده و آن را به مزرعه آبزي پروري تبديل كنيم

 

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات در جلسه شوراي مديران كه در 22 آبان 1402 كه با حضور معاونان و مديران ستادي و مديران استاني به صورت وبيناري با موضوع بررسي اقدامات و برنامه هاي وزارت جهادكشاورزي در راستاي سياست هاي كلي اقتصاد دريامحور برگزار شد با اعلام اين مطلب گفت: دريا بايد به مزرعه اي با نگاه آبزي پروري تبديل شود و در اين راستا لازم است صيد و صيادي به ماهيگيري مسئولانه و آبزي پروري به سمت توليد گياهان و جانداران دريايي منتهي شود.

سيدحسين حسيني با اشاره به آنكه اولين گام سرزميني كردن دريا، تقويت  نقاط تلاقي دريا و خشكي است افزود: بيش از 200 بندر و موج شكن مردمي وجود دارد كه لازم است شيوه مديريت بنادر به صورت خودگردان انجام شود. 

وي خاطرنشان كرد: شناسنامه دار كردن و طبقه بندي بنادر در دستور كار قرار گيرد و ايجاد بندرهاي شناور مجهز به سيستم gis  در دريا براي خدمات رساني بهتر در دستور كار قرار گيرد.

  حسيني ادامه داد: استفاده از ظرفيت هاي گياهان آبزي، خارپوستان و دو كفه اي ها براي تبيين بهتر زنجيره ارزش دنبال شود.

وي با اشاره به اينكه ايجاد مزرعه دريايي با نگاه تكميل گونه هاي پرورشي بايد به الگو تبديل شود گفت: تكميل و كيفي سازي صنايع تبديلي و تكميلي با ظرفيت هاي شركت هاي دانش بنيان بايد اجرايي شود

 

نقش آفريني بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در حوزه ماهيان زينتي

رئيس سازمان شيلات ايران عنوان كرد: توليد ماهيان زينتي براي ايجاد ثروت و جذب توريسم در بنادر از مواردي است كه مي تواند صنعت شيلات را جامع تر كند و در اين راستا لازم است نقش آفريني بخش خصوصي در دستور كار قرار گيرد

حسيني با اعلام آنكه زنجيره ارزش بدون بازار اتفاق نمي افتد تصريح كرد: ايجاد بازارهاي تخصصي خرد و عام براي معرفي ظرفيت هاي شيلاتي از مواردي است كه بايد مدنظر قرار گيرد.

وي افزود: جزاير ثابت دريايي بايد به يك بندر تبديل شود و در اين راستا لازم است اقدامات ضروري به انجام برسد.

حسيني به مبحث آموزش، ترويج و تحقيقات اشاره كرد و گفت: بايد بخشي از طرح هاي محوري وبرنامه ها با همكاري اين بخش انجام شود

وي مشاركت جامعه صيادي و آبزي پروران را عنوان يك سرمايه اجتماعي معرفي كرد و افزود: سرمايه گذاري كه به سرمايه اجتماعي پيوند نخورد نتيجه مثبتي نخواهد داشت و لازم است از سرمايه بخش خصوصي در مواردي كه فرصت وجود دارد كمك بگيريم.

رئيس سازمان شيلات ادامه داد: نگاه اقتصاد دريامحور از حوزه پدافند غيرعامل نيز بايد مدنظر قرار گيرد و هر استاني با نگاه ملي پروژه ها را پيش ببرد.

گفتني است اين جلسه با بيان نقطه نظرات معاونان و مديران و جمعبندي مباحث فوق به پايان رسيد.

 

پیوست: دانلود
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار