سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403

مدیرکل شیلات مازندران : ماهی قرمز سالمترین حیوان خانگی و نماد اقبال ، سلامتي و شادابي است

تاریخ: 08:06:27 1402/12/24 بازدید: 99
مدیرکل شیلات مازندران : ماهی قرمز سالمترین حیوان خانگی و نماد اقبال ، سلامتي و شادابي است

در حالی که بسیاری از پستانداران ناقل و یا دارای بیماری های مشترک متعددی با انسان هستند، ماهی های قرمز کمترین بیماری مشترک را با انسان دارند.

 به گزارش روابط عمومی شیلات مازندران ، هر ساله در ایام نوروز خریداری و نگهداری ماهی قرمز برای سفره هفت سین بعنوان نماد زندگی و شادابی، از موضوعات قابل تامل و گاهی دغدغه متولیان سلامت جامعه است و لازم است در این خصوص اطلاعات درست و کاربردی به مردم داده شود.

دراین راستا دکتر قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات استان مازندران پیشاپیش ضمن تبریک بهار طبیعت و تقارن آن با بهار دلها( ماه مبارک رمضان) ، در خصوص سنت دیرینه ایرانیان برای خرید ماهی قرمز سفره هفت سین گفت:

  ماهی ها جانوران خونسرد هستند، به همین دلیل عوامل بیماری‌زای مشترک معدودی با انسان دارند، در حالی که دیگر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و خرگوش می توانند ناقل بیماریهای متعدد خطرناکی باشند. گوشت قرمز، مرغ یا سایر ماکیان و حتی سبزیجات خوراکی که ما هر روز آنها را به خانه می آوریم می توانند ناقل عوامل بیماری‌زای متعددی باشند که ما آموخته ایم چگونه خود را در مقابل احتمال انتقال و ابتلا به بیماری از آنها محافظت کنیم.

از آنجا که ماهی قرمز در آب حمل می شود، کافی است پس از خرید ماهی قرمز و آوردن آن به خانه، ماهی را از کیسه به تنگ دارای آب تمیز که دارای دمای تقریبا مشابه دمای آب کیسه است، منتقل کنیم و مثل هر بار که سبزی یا گوشت مرغ را تمیز می کنیم برای این کار نیز از دستکش استفاده کنیم. فقط لازم است دقت کنیم که ماهی های سالم و سرحال را خریداری کنیم.

️ماهی حوض می تواند دوست خیلی خوبی برای بچه های ما، زینت بخش سفره هفت سین و حرکات آن آرامش خانواده باشد.

کریم زاده در ادامه افزود:

ماهي قرمز به واسطه تحرك ، پويايي ذاتي و سرخي رنگ آن و به واسطه شفافيت آب نماد اقبال ، سلامتي و شادابي است که در آغاز فصل بهار هرخانواده ایرانی نسبت به خرید آن اقدام می کند .

 مديركل شيلات استان مازندران با اعلام مطلب فوق ، رعايت نكات ذيل در هنگام خريد ماهي توسط شهروندان را مورد تاكيد قرار داد و افزود :

شهرندان محترم ، ماهي قرمز با اندازه كوچكتر ، انتقال ماهي ازظرفي به ظرف ديگربا استفاده از تور هاي مخصوص ، خریدحداقل دو قطعه ماهي كه داراي فلس ( پولك ) شفاف و براق را تهیه و از خريد ماهي با شكم متورم خوداري نمايند .

 وی در ادامه با اشاره به اينكه پس از انتقال ماهي خريداري شده به منازل مواردي هم بايد رعايت تا ماندگاري اين آبزي بيشتر گردد تصريح كرد : براي هرقطعه ماهي قرمز يك ليتر آب مناسب در ظروف دهان گشاد لازم است و بايد از غذا هاي آماده و به صورت محدود يكبار در روز براي غذادهي ماهي استفاده كرد و هر روز يكبار آب ظرف ماهي را با آبي كه 24 ساعت قبل در دماي اتاق نگه داري شده است تعويض نمایند و با يد طوري برنامه ريزي كرد كه دماي آب ظرف نگهداري ماهي قرمز، از 25 درجه سانتي گراد افزايش نيابد و چنانچه از آب شهري استفاده مي نمايند ابتدا آنرا در داخل ظرفي ريخته و به مدت 2الي 3  ساعت صبر تاكلر آن حذف و سپس آن را براي ماهي استفاده کنند ، واز نگه داري ماهي در مقابل نور خورشيد خوداري شود .

 

پیوست: دانلود
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار