سال 1403: جهش تولید با مشارکت مردم

English امروز: سه شنبه 1 آبان 1403

تحقق پايداري و تاب آوري ذخايرآبزيان با ماهيگيري مسئولانه

تاریخ: 17:57:16 1403/04/19 بازدید: 154
تحقق پايداري و تاب آوري ذخايرآبزيان با ماهيگيري مسئولانه

از نگاه سازمان شيلات ايران، دريانورداني كه با رعايت آيين نامه ها و دستورالعمل هاي كارشناسي و فني، براي پايداري و تاب آوري ذخاير تلاش مي كنند، نمونه هستند.

 

  به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران درمراسم گراميداشت روز جهاني دريانورد ضمن تبريك اين روز به همه دريانوردان به ويژه دريانوردان صياد كه علاوه بر دريانوردي از دريا براي تامين غذاي مردم تلاش مي كنند گفت: اين عزيزان، با تسلط و مهارت دراين حوزه، رعايت اصول آن وانجام كار پرمشقت، تلاش مي كنند تا بتوانند غذاي سالم براي سفره همه مردم را تامين كنند.

سيد حسين حسيني افزود: دريانورد و صياد نمونه كسي است كه بتواند از انفالي كه به صورت امانت در اختيار دارد، مسئولانه استفاده نموده و همچنين صيانت از انفال را ترويج نمايد. 

وي ادامه داد: از نگاه سازمان شيلات ايران، دريانورداني كه با رعايت آيين نامه ها و دستورالعمل هاي كارشناسي و فني، براي پايداري و تاب آوري ذخاير تلاش مي كنند، نمونه هستند.

حسيني با اعلام اقدامات مثبتي كه در دولت مردمي سيزدهم در حوزه دريا به ويژه در حوزه صيد و صيادي صورت گرفت افزود: با همكاري دولت و مجلس شوراي اسلامي، سخت و زيان آوربودن شغل صيد و صيادي در مهرماه سال گذشته به تصويب رسيد كه اين اتفاق، بسيار ميمون و مباركي است.

وي ادامه داد: دربين 32 كشورفعال در اقيانوس ها، جمهوري اسلامي ايران به دليل   برخي مسائل از حق واقعي محروم بود، كه در دولت سيزدهم، علاوه بر تامين مالي و انتقال آن براي حق عضويت، ميزان پايبندي از زير 50 درصد به 74 درصد رسيد.

  رئيس سازمان شيلات ايران درباره وضعيت شناورها گفت: تعداد شناورهاي ثبت و تاييد شده از 800 به 1075 شناور رسيد و با اضافه كردن 275 شناور جديد، در اقيانوس هند، رتبه دوم را با صيد 196 هزار تني اخذ كرديم.

حسيني در ادامه تصريح كرد: براي بهره برداري پايدار، 5 هزار سازه دريايي در درياها مستقر شده است و تكثير و رهاسازي 450 ميليون قطعه بچه ماهي در سال جاري رقم خورد.

وي از رشد 50 درصدي در صادرات و ارزآوري 210 هزار تني آبزيان خبر داد و گفت: تراز مثبت 60 ميليون دلاري دستاوردي است كه توسط صيادان، آبزي پروران و حمايت ويژه دولت سيزدهم حاصل شد.

حسيني افزود: علاوه بر بهره برداري از منابع طبيعي، پايه زيستي در حوزه دريا نيز با پرورش ماهيان اتفاق افتاد كه اين امريكي اين مهم ترين اقدامات براي خوداتكايي در سازه هاي دريايي و صيد و صيادي است.

وي از خود اتكايي 85 درصدي تجهيزات پرورش ماهي در قفس خبر داد و گفت: طي همكاري هاي خوبي كه با دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان داشتيم، استقرار قفس هاي غوطه ور و نيمه غوطه ور كه ويژه درياهاي بزرگ است به صورت پايلوت عملياتي شد.

  حسيني با اشاره به اجراي دو مگاه پروژه 5 هزار تني معادل 60 درصد توليد صيد در درياي خزر ادامه داد: جذب بيش از 30 همت كه 11.8 همت آن در سال 1401 و 18.9 همت آن در سال 1402 در حوزه سرمايه گذاري انجام شد از مهم ترين دستاوردهاي سازمان شيلات در دولت سيزدهم است كه ازاين رقم بيش از 95 درصد سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي بود  ركورد 12 برابري جذب سرمايه گذاري را در دولت سيزدهم به خود اختصاص داد.

رئيس سازمان شيلات ايران افزود:امسال اولين سالي است كه بعد از ابلاغ سياست هاي مهم و ارزشمند مقام معظم رهبري  در حوزه توسعه اقتصاد دريامحور گردهم آمديم.

حسيني درپايان تصريح كرد: با دستيابي به هدف سند امنيت غذايي كه توليد 1.4 ميليون تني آبزيان با رشد 5.8 درصد را نشان داد، رسيدن به توليد 2.6 ميليون تني دور از دسترس نيست.

پیوست: دانلود
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار